Es tracta d'un article publicat a la Journal of Computer-Mediated Communications i realitzat per Kaye D. Trammell, Alek Tarkowski, Justyna Hofmokl i Amanda M. Sapp.
L'objectiu de l'article
La voluntat dels autors és explorar la blogosfera polonesa i saber quines són les motivacions dels blocaires i les principals característiques dels blocs. La metodologia utilitzada és la de l'anàlisi de contingut entre 500 blocs dels quals 358 són actius, és a dir, s'ha escrit algun post en els darrers 8 mesos. L'article és interessant perquè analitza els blocs des de la tradicional teoria dels usos i gratificacions formulada per Blumler i Katz l'any 1974.
L'ús d'Internet a Polònia
L'any 2003, el 45% de llars de Polònia tenien accés a Internet.Dels 7'5 milions de polonesos majors de 15 anys, el 53% accedeix a la Xarxa des de casa, el 26'3% ho fa a l'escola i el 24'6% ho fa a la feina.
L'ús dels blogs a Polònia
L'any 2001 es va posar en marxa el servei d'hostatjament de blocs http://www.blog.pl que actualment té més de 80.000 blocs allotjats.
Marc conceptual de l'anàlisi
Els autors s'emmarquen en la teoria dels usos i les gratificacions que parteix de la premissa que els mitjans de comunicació són utilitzats per l'audiència amb unes finalitats concretes i segons les seves característiques emocionals i socials. Utilitzant aquesta teoria i citant altres autors apunten possibles motius pels quals la gent escriu blogs. Citen Paparcharissi que va fer un estudi sobre les motivacions que tenien els webmàsters per a fer la seva pàgina web personal i on s'assegurava que la diversió, el compartir informació, la comunicació amb els amics eren les principals motivacions per a fer la seva web. L'article esmenta l'estudi que va fer aquest mateix autor entre blocs de parla anglesa i on s'assegura que les principals raons per a fer un bloc són l'auto-expressió i la interacció social.
Papacharissi i Trammell asseguren en un article conjunt que es poden determinar les motivacions per les quals s'escriu un bloc a partir de l'anàlisi de contingut. Per exemple, diuen que permetre comentaris pot ser un indicador d'interacció social mentre que polemitzar sobre un tema a l'hora d'escriure el post pot ser un indicador d'auto-expressió.
Lywinska i Milonas (2003) van fer una categorització de blogs segons la motivació que tenien els seus autors: exhibicionistes, extrovertits i autoterapèutics. Per la seva banda, Olcón (2003) identifica 5 funcions socials dels blocs des d'un punt de vista sociològic: satisfà necessitats emocionals, permet els lligams socials, permet la sobilabilitat, donar plaer i permet l'auto-expressió.
A més Papacharissi (2002) estableix 6 categories de blogs segons la seva motivació a l'hora de ser creats: entreteniment, informació, interacció socials, auto-expressió, passar el temps i per motius professionals.
La hipòtesi de l'article
En el cas de la blogosfera polonesa, l'auto-expressió és una motivació més important a l'hora d'escriure un bloc que la interacció social.
Metodologia d'anàlisi
Utilitzen l'anàlisi de contingut quantitativa. La unitat d'anàlisi és el bloc i cadascun d'ells pot tenir diferent nombre de posts. La mostra seleccionada són 500 blocs del portal http://www.blog.pl triats a l'atzar. A l'anàlisi de contingut, s'intenta classificar la mostra de blocs en les 6 categories esetablertes per Papacharissi. Els autors expliquen alguns criteris que fan classificar un bloc en una determinada categoria i no en una altra. Per exemple, els blocs que es poden classificar en la categoria "interacció social" es dirigeixen als lectors.
Els resultats
****Característiques generals
Del total de blocs analitzats, un 22'3% són blocs que es poden considerar "morts", és a dir, que no s'actualitzen des de fa més de vuit setmanes. Un 42'7% dels blocaires l'actualitzen diverses vegades a la setmana mentre que el 41'7% ho fa algunes vegades al mes. 1 de cada 5 blocs inclouen una biografia o currículum de l'autor.
Pel què fa a les característiques que indiquen interacció social, es pot dir que molts pocs blocs inclouen la possibilitat de sindicar-los (XML o RSS) mentre que el 96'9% permeten que els lectors deixin comentaris.
****Motivacions per escriure un bloc
Mitjançant l'anàlisi de contingut dels posts, es poden treure les següents conclusions pel què fa a les raons que porten als blocaires a obrir el seu bloc:
Un 80'3% ho fan per auto-expressar-se, un 52'6% per divertir-se, un 51'3% per establir lligams socials, un 23'7% per passar el temps, un 7'9% per compartir informació i només un 2'6% per aspectes professionals o laborals. Per gèneres, aquests percentatges no varien massa. Només destacar que el percentatge de dones que escriuen un bloc per establir lligams socials o comunicar-se és d'un 67'1%, 16 punts per sobre la mitjana masculina i la general.
Quant a temes, els més comuns són els sentimentals (80'2%) i els relacionats amb la família i els amics (61'7%). Només un 2'2% dels blocs tracten temes polítics.
L'anàlisi dels hiperlinks com a indicador d'interacció, establir lligams és també interessant. L'estudi conclou que els links o enllaços no són molt utilitzats a la blogosfera polonesa: només un 8'9% dels blocs analitzats contenen enllaços en els seus blocs. D'aquests, un 57'6% enllacen amb altres blocs, un 18'2% enllacen a pàgines webs d'amics, un 15'2% hi inclouen multimèdies i un 12'3% enllacen a mitjans informatius. El percentatge de blocs amb blogroll (llistat d'enllaços recomanats dels blocs) és d'un 81'8%.
****Comparant la blogosfera polonesa amb la britànica
És similar el fet que la principal motivació per escriure un bloc a ambdues blogosferes sigui l'auto-expressió.
****Limitacions de l'estudi i futures línies de recerca
Una de les limitacions és que dels 500 blocs analitzats 142 eren blocs buits, és a dir, només s'havia registrat el nom del bloc i encara no hi havia cap tipus de contingut. Aquest nombre de blocs es pot sumar al dels blocs abandonats (no escrits en els últims dos mesos). L'anàlisi de contingut dels blocs partint de la base de la teoria dels usos i les gratificacions és útil, però, té les limitacions que tot s'ha de codificar i això, a vegades, és difícil. Segons els autors, una anàlisi d'aquestes característiques hauria de completar-se amb una enquesta o entrevistes en profunditat entre els autors dels blocs per a saber quines són les seves motivacions.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada