Són els dos primers estudis del Projecte Internet Catalunya que estudia les transformacions que Internet ha provocat i provoca en la societat catalana. El PIC a càrrec d'IN3 i del Professor Manuel Castells ha comptat amb la participació d'uns 40 investigadors i s'han fet un total de 15390 entrevistes presencials i 40.400 per Internet.
El Projecte Internet Catalunya està format per 7 volums que es publicaran a la web del projecte i en paper. Des d'ahir i en els propers dies, s'aniran presentant les principals conclusions d'un estudi que s'ha fet entre els anys 2001 i fins el 2007.
De moment, disposem dels resultats PIC Societat en Xarxa i PIC Escoles. Podeu veure'n la presentació completa (88 minuts) al següent vídeo:
Algunes de les conclusions que han avançat:
PIC Societat Xarxa:
- L'ús d'Internet s'ha difós ràpidament a Catalunya en l'última dècada i la fractura dgital, que Castells anomena divisòria digital s'ha anat reduint.
- Catalunya és una societat de la informació desinformada.
- Internet no disminueix la sociabilitat ni fomenta l'aïllament.
- L'estudi analitza la construcció de la identitat i situa el paper d'Internet en aquest procés. La principal font d'identificació de les persones és la família, seguida d'"un mateix".
- Hi ha un grup minoritari molt actiu, gairebé un 20% de la població, que es defineix amb un fort component nacionalista català. És un grup jove, professional, educat i que és l'usuari més actiu d'internet. És a dir, l'ús d'internet és associat a un projecte de construcció identitària catalana que busca una nova modernitat del país com a cultura autònoma.
- Internet activa els projectes d'autonomia de les persones: autonomia personal, autonomia professional, autonomia en la gestió del seu cos, autonomia comunicativa, autonomia emprenedora i autonomia sociopolítica.
- Internet és una plataforma d'expressió de l'emprenedoria, la iniciativa i la llibertat.
Aquestes dues conclusions donen arguments als teòrics de la xarxa que s'emmarquen dins la corrent dels ciberoptimistes
I una conclusió que, personalment, voldria destacar de l'estudi:
-La societat catalana no creu en els polítics i en la política. Però té un profund interès en els assumptes del món i hi vol intervenir amb la seva autoorganització com a societat civil i amb les seves mobilitzacions pròpies. Internet es revela com un instrument important d'aquesta autonomia sociopolítica.
Aquesta afirmació explica, en certa part, la creixent abstenció a les urnes i la recerca de formes alternatives de participació per part de la ciutadania. A més, es verifica la hipòtesi de la politòloga Pippa Norris que assegura que Internet suposa una nova estructura d'oportunitats per a la mobilització social i política.
PIC Escoles:
- La immensa majoria del professorat i l’alumnat d’educació primària i secundària de Catalunya accedeix a Internet en la seva vida quotidiana, es mostra interessat per aquesta eina i la considera important per a l’educació. L'ús d'Internet a l'aula i a les escoles és molt baix.
- La major part d'ordinadors amb connexió a Internet es concentravena les aules d'informàtica. Aquest ha estat un dels grans impediments materials de més generalització de l’ús de la xarxa a les escoles.
- Internet s’utilitza sobretot per a preparar l’activitat docent i per a cercar informació relacionada amb les diverses assignatures. Els alumnes la fan servir principalment per a fer els deures i per a preparar treballs escolars. La presència d'Internet com a eina per a la col·laboració entre professors i alumnes és testimonial.
- Una bona part dels directius dels centres docents no tenen entre les seves prioritats la integració de les TIC i d’Internet amb finalitats educatives.
- El professorat és l’element clau en la incorporació d’Internet a l’educació escolar.
- Els nois i noies amb millor rendiment acadèmic accedeixen més a Internet quan són fora del centre que els que obtenen pitjors resultats.
Per saber-ne més podeu clicar aquí. Tot i això, caldrà esperar fins a octubre per a tenir els estudis complets publicats a Internet i en format paper!
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada